وبلاگ شخصی سید سعید میرقاسمی

وبلاگ شخصی سید سعید میرقاسمی

اینجانب سید سعید میرقاسمی فارغ التحصیل ارشد الکترونیک قدرت دانشگاه صنعتی شریف می باشم.
به موضوعات تکنولوژی و انرژی علاقمندم.
خوشحال می شوم با نظرات ارزنده ی خود اینجانب را راهنمایی کنید.
ایمیل اینجانب:
ss.mirghasemi@yahoo.com

نبرد دیجی کالا و بامیلو!

جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۵۶ ق.ظ

همان طور که دوستان می دانند دیجی کالا برترین و قوی ترین سایت خرید اینترنتی ایران است.

اما اخیرا این سایت رقیب پیدا کرده است. سایت بامیلو که تابستان 1393 کار خود را شروع کرده است می کوشد تا فاصبه ی خود را با دیجی کالا کم تر کند.



در این نوشته می کوشیم به نقاط ضعف و قوت دو طرف و مقایسه آن ها بپردازیم.


بخش اول ) دیجی کالا

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا برای اکثر کاربران اینترنت ایران شناخته شده است.دیجی کالا که استارت اولیه خود را از سال 85 و با فعالیت محدود در زمینه فروش اینترنتی آغاز کرده توانسته با فعالیت مداوم و تحسین برانگیز در طی مدت 8 سال خود را به عنوان بزرگترین،معتبرترین و پردرآمدترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل کند؛ به گونه ای که نشریه اکومونیست در گزارشی از کسب و کارهای اینترنتی ایران،ارزش دیجی کالا را بیش از 29 میلیون دلار برآورده کرده و جایگاه نخست کسب و کارهای اینترنتی در ایران را با اقتدار به این مجموعه عظیم واگذار کرده است ( پس از دیجی کالا کافه بازار با ارزش 8 میلیون دلار و سایت شبکه تبلیغات با ارزش 3 میلیون دلار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. )

عملکرد بی نقص دیجی کالا در این چند سال اخیر به گونه ای بوده که توانسته اعتماد و اعتبار زیادی در میان کاربران اینترنت ایران کسب کند و در میان کسانی که تاکنون از این سایت خریدی نداشته اند حس مثبتی ایجاد نماید.چرا که سایتی با فروش روزانه بیش از 1 میلیارد تومان در ماه گویای حضور یک برند معتبر اینترنتی در ایران می باشد.

بخش دوم ) بامیلو

فروشگاه اینترنتی بامیلو که در تیرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد نخستین پروژه کمپانی جهانی راکت اینترنت در ایران می باشد.راکت اینترنت که توسط برادران ساویر در اروپا اداره می شود با هدف پیاده سازی کسب و کارهای اینترنتی موفق دنیا در سایر کشورها توانسته تا کنون درآمد قابل توجهی کسب کند.این کمپانی در ایران با سه سایت بامیلو،موزاندو و بدو فود کار خود را آغاز کرده است.آنچه که تاکنون توانسته سبب برتری بامیلو نسبت به بسیاری از فروشگاه اینترنتی باسابقه در کشور باشد به چهار عامل زیر ارتباط دارد:

 

1- پشتوانه مالی عظیم راکت اینترنت

2-تجربه بسیار زیاد تیم مدیریت

3-محصولات متنوع و باکیفیت

4-طرحهای خلاقانه تشویقی و تخفیفی خرید

 

بخش سوم ) آغاز رقابت میان دیجی کالا و بامیلو

از آغاز فعالیت بامیلو تا کنون به طور شگفت آوری شاهد تبلیغات انبوه این سایت در میان اکثر سایتهای پربازدید و معتبر ایرانی بوده و هستیم.با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که بامیلو در هر ماه بیش 50 میلیون به طور حداقل برای تبلیغات خود هزینه می کند.دو تبلیغ بنری در ورزش 3، خبرگزاری های مطرح کشور همچون خبرآنلاین، فیس نما،یوتیوب و بسیاری سایتهای دیگر شاهد بنرهای مختلف و موضوعی بامیلو هستیم.البته بامیلو در کنار این تبلیغات انبوه و پرهزینه که توانسته سایت خود را در کمتر از 1 سال به رتبه 48 سایتهای پربازدید ایرانی برساند از تیم مدیریتی قوی و باتجربه برخوردار است.طرح های تشویقی خرید و تخفیف ها،طراحی بنرهای تبلیغاتی حرفه ای،فعالیت حرفه ای در شبکه های اجتماعی بخشی از عوامل موفقیت این سایت می باشد.

اما با مرور فعالیت چند ماهه این سایت و تغییراتی که در دیجی کالا مشاهده کردیم می توان بیان کرد که دیجی کالا تا مدتها خطری از سوی هیچ سایت مشابه ایرانی حس نمی کرد.یکه تازی غیر قابل انکار دیجی کالا سبب شده بود که تا مدتها شاید عملکرد یکنواختی از این مجموعه باشیم.گرچه همین عملکرد یکنواخت با کیفیت و اثربخشی بالا انجام می شد اما با تولد بامیلو،دیجی کالا خطر کاهش جایگاه خود را طبق آمار حس کرده و یا با درایت توانسته با پیش بینی آینده،برنامه های پیشگیری از کاهش جایگاه خود را آغاز کند.

در چند ماه اخیر دو تغییر عمده در برنامه های مارکتینگ دیجی کالا مشاهده کردیم:

 

1-افزایش تبلیغات دیجی کالا در سایتهای معتبر ایرانی و آغاز تبلیغات محیطی ( در ایستگاه های مترو )

2-افزایش تنوع محصولات خود

 

اکنون دیجی کالایی که زمانی فقط کالاهای دیجیتال را عرضه می کرد به فروش محصولات آرایشی-بهداشتی،محصولات فرهنگی و ... نیز روی آورده است.رقابت این دو مجموعه برای تبدیل شده به یک ebay در ایران سبب افزایش کیفیت خدمات رسانی آنها و افزایش وسعت فعالیت های آنها شده است.

البته در ظاهر بامیلو در ارائه برنامه های خلاقانه تشویقی خرید نظیر " طرح هفته طلایی " از دیجی کالا پیش افتاده است اما دیجی کالا نیز با طرح هایی همچون " ارسال رایگان در روز آسمان پاک " سعی می کند از رقیب جدید خود عقب نماند.

گرچه از آمارهای فروش این دو مجموعه اطلاع دقیقی نداریم اما بدون شک بامیلو نیز به یکی از سایتهای پردرآمد ایرانی تبدیل شده که با توجه به مالکیت غیر ایرانی آن امید داریم سایر کسب و کارهای اینترنتی کشورمان با الگوبرداری از مجموعه های موفقی چون دیجی کالا و بامیلو بتوانند رونق بیشتری به فضای کسب و کار خود بدهند




مقایسه رنک Alexa دو سایت digikala و بامیلو

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۳/۰۱
  • ۱۶۲۲ نمایش
  • سید سعید میرقاسمی

نظرات (۵)

  • مهران عزتی
  • دیجی جا افتادس دیگ هیچکس حریفش نمیشه من خودم یخچال خونمونو ازش خریدم چه برسه چیزای دیگ ...راضیم ازش :)
    تحلیل خوبی بود...ممنون
    با درود
    لازم دونستم راجع به بامیلو گزارشی بدم. برای اطلاع دوستان من یک عدد گوشی یونکتو ایر 4.5 از این سایت خریدم و پس از 5 روز زنگ زدن و گفتن نمی تونیم فراهم کنیم و خیلی ساده عذرخواهی کردن و تمام. من این گوشی را میخواستم هدیه بدم و با صرف وقت فراوان تحقیق زیاد خریدم و این سایت بی مسؤولیت براحتی گفت نمی تونیم بفرستیم اونم حبعد از 5 روز و جالبه که تا 3 روز بعد از سفارش هنوز تو سایت موجود بود.
    همونطور که سایت boo.com زمانی ابرقدرت جهان بود و با درامد روزانه 72 میلیون دلار پیشتاز بود و سر یه مدییت اشتباه تو یه ماه درامدش به 2 میلیون دلار در روز رسید و کلا منحل شد دیجی کالا هم داره به شکست نزدیک میشه. همیشه تو دنیای تجارت آنلاین رقیب غیر ممکن نداریم. هر شروعی پایانی داره و هر سایتی عمری داره. کابوس تجارت شتریه که در هر کسب و کاری میشینه و با کوچیکترین اشتباه خودشو وارد شرکت مد نظر میکنه. دیجیکالا اخیرا خدماتشو ضعیف کرده و این شروعی بر پایانشه.
    ممنون از تحلیل و مقایسه خوبتون
    من چند ماه پیش از بامیلو یه دستبند گرفتم
    نمی دونستم که مالکیتش ایرانی نیست
    اگه همون موقع اینو می دونستم ازش خرید نمی کردم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی