وبلاگ شخصی سید سعید میرقاسمی

وبلاگ شخصی سید سعید میرقاسمی

اینجانب سید سعید میرقاسمی فارغ التحصیل ارشد الکترونیک قدرت دانشگاه صنعتی شریف می باشم.
به موضوعات تکنولوژی و انرژی علاقمندم.
خوشحال می شوم با نظرات ارزنده ی خود اینجانب را راهنمایی کنید.
ایمیل اینجانب:
ss.mirghasemi@yahoo.com

پس از یک ماه تلاش بالاخره این پروژه به نتیجه رسید و امروز صبح توانستم اولین ویدیوی (HEVC(H.265 High Efficiency Video Codec را برای اجرا با مرورگر آماده کنم.این استاندارد جدیدترین استاندارد ویدیو می باشد و حجم ویدیو تحت این استاندارد در کیفیت مشابه حدود نصف استاندارد قبلی(AVC H.264) می باشد.

نحوه ی کار:

  1. برای قراردادن یک ویدیوی HEVC در سایت ابتدا باید ویدیوی خود را با فرمت MKV و با کدینگ H.265 کدگذاری کنید. پیشنهاد من استفاده از نرم افزار HandBrake می باشد که می توانید از اینجا دانلود کنید.
  2. سپس باید stream ویدیو را از داخل container خارج کنیم و به صورت استریم خام hevc. دربیاوریم. برای این کار ابتدا نرم افزار MKVToolNix را از اینجا دانلود کنید.پس از نصب نرم افزار قسمت دوم آن را از اینجا دانلود کنید.پس از استخراج ان، محتویات آن را به پوشه ی نصب نرم افزار MKVToolNix که به صورت پیش فرض C:\Program Files\MKVToolNix می باشد انتقال دهید.
  3. حال در محل نصب نرم افزار فایل MKVExtractGUI2.exe را اجرا کنید.ویدیوی تبدیل شده را انتخاب کرده و در قسمت پایین تیک Track1 که مربوط به ویدیو می باشد را بزنید.سپس دکمه Extract را فشار دهید تا فایل خام ویدیو ایجاد گردد.
  4. پس از ایجاد فایل خام ویدیو باید برای آن پسوند ایجاد کنید.به انتهای نام ویدیوی خام hevc. اضافه کنید.
  5. کتابخانه ی اجرای ویدیوهای HEVC در مرورگر را که به زبان javascript نوشته شده است را از اینجا دانلود کنید.این کتابخانه تنها نوعی است که توانایی اجرای ویدیوی HEVC را بدون نصب پلاگین در اختیار شما قرار می دهد.
  6. فایل دانلودی را استخراج کنید.سپس ویدیوی خود را در پوشه ی Demo داخل فایل استخراجی قرار دهید.
  7. فایل libde265.html که داخل Demo قرار دارد را با نرم افزار Adobe Dreamweaver باز کرده و در سطر 29 نام ویدیوی خام خود را(که داخل پوشه Demo قرار داده بودید)را همراه پسوند hevc. به جای نام موجود کپی کنید.در نهایت تغییرات را ذخیره نمایید.
  8. سپس با مرورگر firefox فایل libde265.html را اجرا نمایید.روی play کلیک کنید تا ویدیو اجرا شود.قابل ذکر است که مرورگر chrome به صورت آفلاین نمی تواند فایل را اجرا کند.
  9. دوستانی که تجربه ی web developing دارند می توانند فایل های کتابخانه ای libde265.js و libde265.min.js را داخل حافظه ی سایت خود برده و ویدیوی خود را نیز آپلود کرده و با استفاده از این script ویدیوی خود را در اینترنت نمایش دهند.

این script تنها روش قرار دادن ویدیوهای H265. در اینترنت می باشد.
از نکات منفی این روش می توان به عدم پشتیبانی از صدا و همچنین توان پردازشی مورد نیاز بسیار بالا اشاره کرد که امید می رود در آینده بهبود پیدا کند.

اگر در اجرای این روش مشکلی داشتید در قسمت نظرات قید فرمایید تا توضیح دهم.

نمونه ویدیوی HEVC قرار داده شده در وبلاگ


  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۰/۲۶
  • ۴۶۶ نمایش
  • سید سعید میرقاسمی

آموزش ویدیو H.265

آموزش ویدیو HEVC

ویدیوی HEVC

نظرات (۲)

سلام سید سعید
هم خسته نباشی و هم ممنون که چندتا نکته جدید از وبلاگت یاد گرفتم
موفق باشی و عاقبت بخیر بشی ایشالا
پاسخ:
ممنونم از توجهتون
امیدوارم این مطالب برای شما دوستان مفیاد واقع بشه
سلام
واقعا علی بود.
برای اولین بار در ایران شاید هم جهان!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی